Porto

Porto is een zeer oude stad, al bewoond sinds het einde van de bronstijd. Het is de op één na grootste stad van Portugal (hoofdstad Lissabon is groter) en heeft bijna 280.000 inwoners. Met vele imponerende bouwwerken die in sommige gevallen al honderden jaren staan, kun je je vergapen aan de verschillende bouwstijlen die door de jaren heen zijn ontstaan en gecombineerd. Het historisch centrum staat al sinds 1996 op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Het gebied is dubbel ommuurd, de eerste muur stamt al uit de Romeinse tijd en de tweede uit de 14e eeuw. Loop eens de Alto da Sé naar boven, met de nauwe straatjes. Hier zie je de kleine, hoge en kleurrijke huisjes die typisch zijn voor de oude stadsdelen. Bovenop tref je een indrukwekkende kerk die je vanuit veel punten uit de stad kunt zien. Ook enkele omringende delen buiten de muur worden bij het historisch centrum gerekend, zoals de rivieroever van Vila Nova de Gaia. Hier vind je de portkelders, waar Porto bekend om staat. De beste plaatsen voor leuke souvenirs zijn de lokale markten, waar je het nationale symbool, de haan, veel tegen zult komen. Er zijn echter ook genoeg souvenirwinkeltjes, verspreid door de stad of aan het water. En anders kun je nog uitgebreid genieten van heerlijk eten en lang tafelen, met uiteraard een heerlijk glas drinken. Proef eens een glas authentieke port of maak een rondvaart op één van de historische portboten. Porto is een stad die je zeker gezien moet hebben!

Meer info    
     
     

Bezienswaardigheden

In Porto kun je een strandvakantie combineren met een hoop cultuur en lekker eten. In het historisch centrum bewonder je enkele eeuwen aan indrukwekkende architectuur, zoals de kathedraal Sé of de karakteristieke wijk vol nauwe steegjes, die er naartoe leidt. Aan het water bij Ribeira zie je de historische portboten. Bewonder ook eens de indrukwekkende bruggen over de Douro. Karakteristiek voor Porto is de Torre dos Clérigos, een toren met je een prachtig uitzicht over de stad. In Palácio da Bolsa ervaar je hoe oude handelaren werden ontvangen, en hoeveel moeite werd gedaan om indruk te maken op de reizigers.

 

Historisch centrum

Het historisch centrum van Porto bestaat uit het gebied dat omringd wordt door de oude stadsmuren, of waar deze muren gestaan hebben. De bouw van de eerste stadsmuren begon al in de 3e eeuw, maar ze zijn ondertussen ook weer gedeeltelijk gesloopt. De overige delen zijn een nationaal monument. Eén van de oudste delen is het karakteristieke Alto da Sé (Hoogte van de Kathedraal), wat op een heuvel gebouwd is. Al slingerend door de nauwe, steile steegjes kijk je je ogen uit naar alle kleurrijke, kleine en hoge huisjes. Bovenaan de Alto da Sé vind je de Sé zelf, een indrukwekkende rijk gedecoreerde kathedraal uit de 12e eeuw. Doordat er in de 19e eeuw nog delen aan zijn aangepast of bijgebouwd, vormt het geheel een interessante mix van de romaanse bouwstijl met barokelementen. Het was oorspronkelijk een vestingkerk om het katholicisme te beschermen tegen de islamitische Moren, die een tijdlang Porto in handen hadden. In de historische wijk kun je uiteraard meer kerken vinden, waardoor je in deze wijk met gemak een dag door kunt brengen en je kunt laten verrassen door de uitzichten, de mooie bouwwerken en de blik op het dagelijks leven van de inwoners van Porto.

 

Ribeira

In het historisch centrum vind je ook Ribeira, wat ‘rivieroever’ betekent. Dit is één van de oudste delen van Porto en zowel voor de lokale bevolking als de toeristen een favoriet plekje in de stad. Naast de typische kleine gebouwtjes met de pasteltinten, vind je hier een hoop restaurants, barretjes en winkeltjes. Vanaf het centrale plein Praça da Ribeira volg je de rivier. Het plein is in de 18e eeuw verbeterd, nadat Rue São João was aangelegd om een betere weg te creëren vanaf Ribeira naar de rest van de stad. Ook hier stonden nog stadsmuren, maar deze zijn weggehaald zodat het plein aan het water kon grenzen. Op het plein is nog een modern kunstwerk te bewonderen: de kubus van Ribeira van Jose Rodrigues. Deze bronzen kubus is geplaatst op de overblijfselen van een 17e-eeuwse fontein mei 2016. Langs het water kom je ook nog de overblijvende oorspronkelijke stadspoorten tegen, het eerste douanekantoor van Porto en allerlei andere gebouwen en gedenktekens die herinneren aan de rijke geschiedenis. Op het water liggen ook de historische portboten en het Factory House, waar de Engelse porthandelaren hun zaken deden. De boten zijn nu niet meer in gebruik voor porttransport, maar er worden wel rondvaarten mee gemaakt.

 

Ponte Luis I

Door Porto loopt de rivier de Douro, waardoor je een paar indrukwekkende bruggen zult tegenkomen. Wat je niet mag missen is de Luis I-brug, in het Portugees de Ponte Luís I. Van deze indrukwekkende dubbeldeksbrug werd het bovenste deel in 1886 in gebruik genomen en het benedendek in 1888. Sinds 2005 loopt over het bovendek de metrolijn. Het hele bouwwerk is voorzien van een metalen boog, en met 172 meter is dit de langste brug in zijn soort. De brug vormt de verbinding tussen Porto en Vila Nova de Gaia, wat bij het historisch stadsdeel hoort ook al valt het buiten de oude stadsmuren. Vila Nova de Gaia is grote wijk van Porto en vormt het centrum van alle Portwijnen. In dit deel vind je ook een paar populaire stranden: er zijn 17 stranden die in totaal 17 kilometer in beslag nemen. Ponte Luis I, die dit stadsdeel dus verbindt met de rest van Porto, vormt één van de meest emblematische bouwwerken van de stad. Een zusterbrug is de Maria Pia brug, die vaak verward wordt met de Ponte Luís I. Deze is echter nog 9 jaar ouder en deze enkelsporige spoorbrug momenteel niet gebruikt.

 

Torre dos Clérigos

Eén van de meest karakteristieke symbolen van Porto en zelfs van Portugal, is de Torre dos Clérigos. Deze klokkentoren is vanaf een groot deel van de stad te zien en hoort bij de kerk Igreja dos Clérigos. De kerk werd gebouwd in barokstijl tussen 1732 en 1750. Binnen zie je bij het altaar al de invloed van rococo, een stroming die hierna populair werd. Pas later werd de toren toegevoegd, tussen 1754 en 1763. De invloed van de Romeinse barokstijl is ook hier goed te zien. De architect van de toren, Nicolau Nasoni, werd tijdens het ontwerpen duidelijk geïnspireerd door Toscaanse bouwwerken. Met 75.6 meter is het een indrukwekkend bouwwerk, met aan de binnenkant 240 traptreden die beklommen kunnen worden om zo de zesde verdieping te bereiken. Vanuit de bovenste etage van de toren kun je genieten van een prachtig uitzicht over Porto. Dit is het hoogste punt van Noord-Portugal! Vlakbij de toren ligt één van de mooiste boekenwinkels van Europa, Lello. Deze winkel vind je in Rue das Carmelitas. Dit gebouw met neogotische gevel heeft een art-deco interieur met indrukwekkende boekenkasten en een monumentale trap. Deze winkel is zeker het bezichtigen waard!

 

Igreja de São Francisco

Het meest prominente Gotische bouwwerk in Prto is de Igreja de São Francisco. Niet alleen is de buitenkant schitterend, het interieur wordt geprezen om de indrukwekkende barokke decoraties. Omdat het een van de weinige gotische monumenten in het historische centrum van Porto is, staat de kerk op de werelderfgoedlijst van Unesco. In eerst instantie werd op deze locatie een kleine kerk gebouwd in opdracht van de Franciscanen, maar een eeuw later werd het flink uitgebreid in opdracht van de koning. Het was in die tijd de huiskerk van een aantal prominente en rijke families, waarvan een deel nu begraven ligt in de kerk. In de 18e eeuw werd het interieur vervangen, waarbij veel bladgoud werd gebruikt: er zou zo’n 200 kilo bladgoud in de kerk aanwezig zijn. Dit is dan ook niet te missen en zorgt voor een imposante aanblik zodra je de kerk binnenstapt. Verder is er een knap staaltje houtbewerking te bewonderen, waarvan het grootste deel verder is bewerkt met dit bladgoud. Tegenwoordig wordt het gebouw niet meer als kerk gebruikt en vinden er regelmatig evenementen en concerten plaats. Verder is het gebouw gelukkig dagelijks te bezichtigen voor bezoekers.

 

Palácio da Bolsa

In Palácio de Bolsa kijk je je ogen uit in de rijk gedecoreerde zalen van het voormalige beurspaleis. De bouw startte al in 1840, maar het interieur was pas volledig af in 1910. Aan het gebouw is te zien hoe belangrijk handel was voor Porto. Er werkten verschillende grote artiesten aan de versieringen en het ontwerp. De centrale hal (Pátio das Nações, hal van de naties) was vroeger de binnenplaats, die later is voorzien van een grote koepel met glazen panelen. Hier hangt een kroonluchter van maar liefst 1500 kg. Het onderste gedeelte van deze koepel is versierd met wapenschilden van zowel Portugal als zeker twintig landen waar Portugal commerciële betrekkingen mee had in de tijd van de bouw. Via een rijk versierde trap kom je bij de tweede verdieping, waar je in verschillende ruimtes van het paleis meubels, standbeelden, sculpturen en andere kunstwerken kunt bewonderen. De Arabische zaal wordt als hoogtepunt van het paleis gezien. Deze ruimte is rijkelijk gedecoreerd in de exotische oriëntaalse stijl, wat in de 19e eeuw erg in trek was. De Arabische zaal werd vroeger gebruikt als ontvangsthal voor belangrijke buitenlandse personen en leiders, die Porto bezochten. Tegenwoordig wordt deze zaal gebruikt voor culturele evenementen. Het hele Beurspaleis is dagelijks te bezoeken.

 

Eten en drinken

Zoals normaal is in veel Zuid-Europese landen, wordt ook in Porto graag uitgebreid getafeld. De normale lunchtijd valt tussen 12.30 en 14.30, avondeten valt tussen 19.30 en 22.30. Een typisch ontbijt is echter erg eenvoudig, met een broodje en koffie. Porto heeft een rijke geschiedenis aan het water en dat is te merken aan de vele visgerechten. Met Bacalhau (gezouten stokvis) weten ze honderden verschillende gerechten te maken. Echter houden ze ook van vleesgerechten. Een typisch Portugees vleesgerecht is Cozido à Portuguesa, een mengelmoes van verschillende soorten vlees, worst en groenten die samen gekookt worden. Voor een typische zoete lekkernij kun je Arroz Doce eens proberen, een toetje van zoete rijstpudding met kaneel. Uiteraard is het gebruikelijk om een glas port te drinken, Porto staat niet voor niets bekend om deze drank! Het kraanwater van Portugal is veilig om te drinken, maar door de grote hoeveelheid ijzer en kalk is het niet erg lekker. In veel Portugese restaurants is het normaal om wat hapjes op tafel te zetten voor nieuwe gasten, zoals een schaaltje olijven. Deze hapjes zijn niet gratis! Wel kun je aangeven dat je deze niet wilt, dan worden ze niet in rekening gebracht. Een kleine fooi wordt zowel in de horeca als bij andere dienstverleningen dankbaar ontvangen.

 

Geschiedenis

De plek waar de stad Porto staat, is al bewoond sinds het einde van de bronstijd. In de Romeinse tijd (rond 137 V.C.) was er een nederzetting genaamd Cale. In de derde eeuw werd hier een muur omheen gebouwd. Aan de rivier ontstond een tweede nederzetting, Portus Cale, wat een belangrijke schakel werd tussen een aantal Romeinse provincies. Met het verdwijnen van de Romeinen kwam het gebied in handen van verschillende andere volkeren, maar de naam is gebleven. Vanaf de 12e eeuw begonnen een paar belangrijke ontwikkelingen. Porto kreeg stadsrechten, de muren werden herbouwd en met het geloof hoog in het vaandel werd begonnen aan een aantal imposante bouwwerken die nu nog te bewonderen zijn. In de 14e eeuw kwam de tweede ring stadsmuren, met een grotere omtrek. Helaas zijn er een aantal oorlogen in het gebied gevoerd, zoals de oorlog tegen Frankrijk en de burgeroorlog in Porto zelf. Hoewel Porto een rijke handel kende, had de periode van de industrialisatie hier nooit echt de omvang zoals in een groot deel van de rest van Europa. Door politieke strubbelingen stagneerde de modernisatie, tot een dictatoriaal bewind ten einde kwam in 1974. Sindsdien is de stad bezig aan een inhaalslag met moderniseren, wat betreft infrastructuur en het straatbeeld.

 

Vervoer en verkeer

Zowel het vervoer naar Porto als het openbaar vervoer in de stad zelf zijn over het algemeen goed geregeld. Porto heeft een eigen vliegveld waar rechtstreekste vluchten vanuit Nederland naartoe vliegen in zo’n drie uur. Vanuit het vliegveld kun je met een shuttlebus eenvoudig in de stad komen. Met de chauffeurs kunnen duidelijke afspraken gemaakt worden. Ook de metro en de stadsbus zijn snel en voordelig. Ook rijden er trams. Mocht je ergens naartoe willen in de avonduren, dan zijn taxi’s en huurauto’s veilige opties. Omdat er veel kleine, nauwe steegjes zijn, kun je echter niet overal komen met het openbaar vervoer (of eigen vervoer) en zul je hier en daar een stuk moeten lopen. Doordat er zoveel te zien is, is dit echter ook een echte aanrader. Verder varen er veerboten om makkelijk aan de andere kant van het water te komen. Uiteraard kun je ook gebruikmaken van een rondvaartboot, om gemakkelijk alle kanten van de stad te bewonderen. Dankzij de toetreding tot de Europese Unie kon Porto versneld verder met moderniseren, wat tijdelijk stil heeft gestaan. Om de infrastructuur om gang te helpen, is in die tijd een sneltramsysteem gebouwd. Ook zijn er veel straten opgeknapt, waar ook nu nog hard aan wordt gewerkt.

 

Veiligheid in Porto

Portugal is een relatief veilig vakantieland. Er zijn geen conflicten in de directe omgeving, geen terroristische dreigingen en er is een laag criminaliteitsniveau. Wel is het natuurlijk raadzaam om, net als bij elke andere toeristische bestemming, op te letten in welke wijk je loopt en waar je je waardevolle spullen opbergt. Zakkenrollers zijn vaak jonger dan 18 jaar, omdat zij nog niet als volwassenen berecht kunnen worden en misbruik maken van dit feit. In het openbaar vervoer is het voor toeristen raadzaam in de buurt van andere passagiers te gaan zitten, en niet alleen in een wagon. In de avonduren kun je de buitenwijken beter mijden, maar dit zijn ook geen wijken waar je normalerwijs als toerist zou komen. De mindere buurten zijn met gezond verstand makkelijk te herkennen. Wat betreft geld is het makkelijk tellen in Porto, ze hebben de euro ingevoerd en pinautomaten zijn makkelijk te herkennen aan het MD-symbool (multibanco). Ook in de meeste winkels kan gewoon gepind worden. Het is daarom niet nodig om met grote bedragen cashgeld rond te lopen. In kleine winkeltjes of barretjes is pinnen nog niet altijd mogelijk, dus een kleine hoeveelheid contant geld op zak hebben is wel aan te raden.

 

Medische informatie

Om vanuit Nederland naar Porto te reizen zijn er geen verplichte vaccinaties. Echter is het wel een ander klimaat dan dat wat wij gewend zijn, met ook een heel andere keuken. Heb je een maag die gevoelig is voor een verandering van dieet, zorg dan voor je eigen medicatie voor bijvoorbeeld diarrée. Neem ook je eigen paracetamol mee, muggen werende crème en vooral voldoende zonnebrandcrème. Er zijn hier heel wat meer zonuren dan in Nederland, dus de beschermingsfactor mag ook best wat hoger dan je normaal zou doen. Mocht je onverhoopt medische zorg nodig hebben in Porto zelf, dan moeten alle rekeningen ter plaatse contant betaald worden. Vraag daarom altijd voor een factuur, en stel meteen je eigen verzekeringsmaatschappij op de hoogte. De meeste maatschappijen vergoeden een groot deel of zelfs alle medische kosten van die je maakt als je in het buitenland bent. Noteer daarom ook goed alle gegevens van het ziekenhuis: de naam, het adres en de behandeld arts). Zorg er altijd voor dat je een geldig paspoort of identiteitskaart bij je hebt. Een visum is niet nodig, maar je moet je wel kunnen legitimeren. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 12 jaar.